Digitale zwemstuurkaarten voor gebruik door professionals (beschikbaar in de app store)

Bewegende zwemstuurkaarten voor didactisch gebruik van de iPad in het zwemonderwijs.
Zie voor meer informatie de site iPadzwemschool!
€49,99
Beschikbaarheid 4 op voorraad
Levertijd
Articlecode 91000015
Merk
  • Verzenden (NL) vanaf € 2,50 - (B) vanaf € 4,95
  • Voor 15:00 besteld, dezelfde dag verzonden met Post.nl
  • Veilig betalen zoals u wilt met iDeal of bankoverschrijving
Omschrijving

Tijden veranderen en het zwemonderwijs verandert mee. De volgende fase in de ‘praatje, plaatje, daadje’ didactiek is aangebroken; de zwemstuurkaarten met bewegende animaties. Het gebruik van deze ‘bewegend gemaakte stuurkaarten’ in de iPad is gericht op een drietal aspecten;

-het vergroten van de betrokkenheid van de leerlingen
-het stimuleren van het zelfstandig werken van de leerlingen
-het versnellen van het leerproces bij de leerlingen

Het vergroten van de betrokkenheid van de leerlingen >>
Frokkie en Lola zijn karakters die kinderen in de leeftijd van 3 t/m 5 jaar aanspreken. Dit blijkt uit het gebruik ervan in het onderwijs. Juist in deze leeftijdsfase worden kinderen geboeid door animaties. In de praktijk komt ook het ‘voordoen nadoen principe’ min of meer vanzelf tot stand. Vissenvoeten van de animatie worden vrijwel direct goed nagedaan. Vóór iedere start kijkt een kind nog nadrukkelijk naar het beeld. Het beeld dat langzamer en sneller kan worden getoond en dat bovendien stil gezet kan worden. En dit laatste is zeker ook van belang om kinderen met verschillende leerstijlen de kans te bieden ‘het getoonde beeld’ in zich op te nemen.

Het stimuleren van het zelfstandig werken van de leerlingen >>
De iPad kan op meerdere manieren gebruikt worden. Je plaatst de iPad op het perron. De kinderen kijken naar de animatie en proberen de beweging zo goed mogelijk na te doen. De leerkracht stimuleert het kijken en wijst op gewenste accenten. Zodra de beweging ‘grof’ juist wordt uitgevoerd, kan de leerkracht ervoor kiezen de helft van de groep zelfstandig te laten werken, terwijl hij met de overigen een onderdeel aanpakt waarbij voor directe instructie wordt gekozen. Deze organisatievorm maakt het in ieder geval mogelijk om meer aandacht aan elk kind in de instructiegroep te schenken.
Een derde mogelijkheid om de Zwemstuurkaarten in de les op te nemen, is als er gedurende een bepaalde tijd wordt gekozen voor ‘individueel werken’. In zo’n situatie kan de keuze van de activiteit volledig aan de kinderen worden over gelaten. Het kan ook zijn dat de leerkracht een opdracht geeft waarbij alle kinderen een onderdeel moeten uitvoeren, dan wel dat ze een meer individueel toegesneden opdracht krijgen.

Het versnellen van het leerproces bij de leerlingen >>
Het begrip ‘versnellen’ behoeft nadrukkelijk toelichting. Het streven van de ouders om hun kind ‘zo snel mogelijk’ een of meerdere zwemdiploma’s te laten halen, wordt door de zwemleerkracht als druk ervaren. Door ons wordt het versnellen van het leerproces vooral gebruikt om gevarieerder en intensiever met een bewegingsvorm aan de slag te gaan. Dat zorgt ervoor dat uiteindelijk de kwaliteit van die beweging beter en vooral krachtiger zal worden. Zwemstuurkaarten Pro is ontwikkeld om de les ‘leuker en beter’ te maken. Leuker, omdat de iPad van deze tijd is en de kinderen van nu daardoor geactiveerd worden. Beter, omdat de animatie een krachtiger beïnvloeder van een gewenste bewegingsuitvoering blijkt te zijn, dan het voorbeeld van de meester of juf: het ‘fietsen op de rug’ bij het aanbieden van de rugcrawl vermindert duidelijk!

Hoe is het product opgebouwd?
Vanuit het hoofdscherm ‘Zwemstuurkaarten Pro’ wordt de leerling naar 4 thema’s geleid: thema ‘watergewenning’, thema ‘buik’, thema ‘rug’ en thema ‘speciale vaardigheden’. Binnen deze 4 thema’s worden de bijbehorende zwemvaardigheden met in totaal 26 zwemstuurkaarten op een speelse manier getoond.

Tags
Specificaties