Home » Belonen werkt beter met Stam! » Zwemlessen? Waar moet je op letten?

Zwemlessen? Waar moet je op letten?

  • Geplaatst op
  • Door Peter Verberne
  • Geplaatst in ipadzwemschool
  • 0

Zwemlessen zijn belangrijk omdat kinderen bij zwemles leren te overleven in water. Maar waar let je op bij het kiezen van een zwemschool? Ouders moeten een weloverwogen keuze maken. En dat is nog niet eenvoudig. Met tientallen jaren ervaring zet Peter Verberne de keuzes voor u op rij.

1. Één of meerdere zwemleraren

Heeft u zich bij de keuze van het bad laten leiden door de organisatie zoals die wordt gehanteerd? Bestaan er dan verschillende manieren? Het grootste verschil komt voort uit het feit of je kind één leerkracht krijgt die het groepje begeleidt tot het diploma. Of dat er of om de zoveel weken, of na een selectie wordt doorgeschoven naar een nieuwe groep. Je krijgt dan te maken met steeds andere leerkrachten. Dat kan plezierig zijn omdat je kind beter gedijd bij een leerkracht met bepaalde kwaliteiten. Het kan ook minder goed werken, omdat het enige lessen duurt voordat je kind zich op zijn of haar gemak voelt in de nieuwe groep. Vraag je af wat voor jouw kind het beste werkt! Als je geen keus hebt, kan extra zorg van de ouder/begeleider zeker gewenst zijn.

2. Lesduur

Duren de lessen 30 minuten, 45 minuten of 60 minuten? Of zelfs langer? En wordt er 1 keer per week, of 2 keer of meer keer per week geoefend? Het zal u niet verrassen dat langere lestijden en vaker in een week een kind sneller naar het zwemdiploma brengt. Is daar alles mee gezegd? Gemiddeld hebben de kinderen allemaal 45 tot 50 uur zwemles nodig, onafhankelijk van het systeem in het bad. De vraag of kinderen zich lang(er) kunnen concentreren, wordt in de eerste plaats bepaald door ‘wat’ er wordt gedaan. En naarmate de lessen langer duren, wordt er meer tijd geboden om te spelen in het water. Wordt er dan wel geleerd vraagt u zich misschien af? Juist in die situaties gaat het kind op eigen initiatief aan de slag en probeert het zijn of haar grenzen te verleggen. Misschien wel de mooiste manier om vaardigheden echt onder de knie te krijgen. In onze opvatting moet een kind dus ruimte krijgen om te spelen! Hoe korter de lessen, hoe minder het voor een begeleider loont om ‘andere’ dingen te doen………. Boodschappen doe je daarna wel……..

 

3. Communicatie met de ouders

Hoe vindt de communicatie met de ouder(s) plaats? Wordt er een leerling volg systeem gebruikt? En zo ja, hoe werkt dat dan? Kun je daar echt de vorderingen van je kind uit lezen? En hoe vaak worden de vorderingen ingevuld? Is er gelegenheid om met een zwemleerkracht te praten over de vorderingen? En beschikt die leerkracht dan over voldoende – ook achtergrond informatie – relevante informatie? Mogen ouders in de zwemzaal zijn tijdens de lessen, of wordt dat beperkt tot een keer in de maand? En hoe lang mag je dan in de les zijn? En heeft de leerkracht ‘tijd’ voor overleg met de ouder(s)? Of is er extra leerkracht in de zwemzaal aanwezig die bedoelingen van de lesgever kan duiden aan de kijkers? Veel verschillende vragen, zeker de moeite waard om te overdenken en mee te nemen bij de afweging – zo dat in de eigen omgeving kan – voor de keuze van een bad.

4. Kosten van de zwemlessen

Er bestaan verschillende betaalwijzen. De meest duidelijke is als voor een bepaald bedrag een diploma garantie wordt afgegeven in een bepaalde tijd. Wordt die termijn niet gehaald, dan zijn daar voor de ouders verder geen kosten aan verbonden. Het kind gaat net zo lang gratis door, als nodig is. Betaling vindt dan vooraf in zijn geheel of in termijnen plaats. Er bestaan ook systemen waar per maand of per 5 keer een rekening moet worden betaald. Hoe is de regel als je kind door ziekte niet deel kan nemen, is er dan een vervangende mogelijkheid? De kosten van de les zijn gerelateerd aan de groepsgrootte (hoe groter de groep, hoe lager het bedrag (?)) en de duur van de les.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden

Twitter

Facebook